Vad är meningen?

Årets första utbildningsserie är nu till ända. För Uppdrag Malmös räkning har jag under årets första två månader genomfört en utbildning i Praktisk pedagogik för HR-konsulter inom Malmö stad. Utbildningens fokus var hur vi i konkreta utbildningssituationer kommunicerar förändringsprocesser effektivt och framgångsrikt. Syftet med utbildning var dels att vässa den enskilda deltagarens kommuniktiva repertoar, dels att tillsammans med deltagarna hitta strategier för verksamheten i stort. Workshops varvades med enskild handledning, videocoachning och direkt tillämpning i deltagarnas konkreta uppdrag. Samarbetet har fallit mycket väl ut och för mig har det varit mycket inspirerande och givande att jobba med detta härliga gäng. Men den har också bekräftat vikten av ett ”nytt tänk” kring hur vi kommunicerar förändringsprocesser på ett effektivt och framgångsrikt sätt. Detta ”nya tänk” vill jag ägna några ord.

Det finns en efterhängsen föreställning att kommunicera är att transportera och förmedla information från en sändare till en mottagare. Föreställningen vilar på idén att om denna transport bara görs tillräckligt tydligt så sker en faktisk överföring av budskapet eller informationen från sändare till mottagare. Alla som någon gång provat på ”viskleken” vet att det finns stora problem med denna kommunikationsform. Trots detta är det så här vi ofta kommunicerar inom en organisation, en rak kommunikation uppifrån och ner.

Vill vi kommunicera effektivt måste vi skjuta fokus från kommunikation som transport och förmedling, till kommunikation som interaktion och meningsskapande. Jag vet, det kan låta fikonspråk och flum på samma gång, men egentligen är det ganska enkelt. Två konkreta tips på hur denna förskjutning kan se ut är…

…att rikta uppmärksamhet mot mottagaren. I samma ögonblick som du ställer dig frågan vad mottagarens förväntan, förförståelse och förkunskap kring det som ska kommuniceras är har du skjutit fokus mot en mer meningsskapande kommunikation. Med mottagaren i fokus måste du som exempelvis chef motivera den senaste omorganisationen så att den enskilda medarbetaren ser och känner nyttan med denna förändring. Du måste också sätta omorganisationen i ett sammanhang, dvs kommunicera förändringsarbetet på ett sådant sätt att det finns ett ”då” (så här var det), ett ”nu” (så här gör vi) och ett ”sen” (så här är det tänkt att bli).

…att skjuta fokus från vad något är till vad det faktiskt innebär. När vi enligt det efterhängsna sättet att kommunicera förmedlar och transporterar information innebär detta att ett förestående förändringsarbete motiveras med klyschor som ”ökad måluppfyllelse”, ”engagemang”, ”högre vinstmarginaler”, ”effektivitet”, ”hållbar utveckling” mm. Att istället peka på vad dessa begrepp faktisk och konkret innebär är att kommunicera meningsskapande. Storytelling är i detta sammanhang ett ypperligt verktyg. Berättelserna blir nämligen inte bara ord, de blir bärare av innebörd, av mening.

 

This entry was posted in Kommunikativt ledarskap, Processledning. Bookmark the permalink.

Kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följ Eldklotter på Twitter

  • Har nu sett Nyheternas inslag från Syrien. Vidrigt, så jävla vidrigt. Tårar, ilska, frågor... 2012-10-09
  • Verkar i det klassiska korstrycket idag. En bra dag! Fullt ös! Fixar, donar, möts. Lite uppstuds, några långskott, men bra fokus. #rektor 2012-10-08
  • #partiledardebatt #pldebatt Allt är sagt. Samma ord. Retoriskt ett sorgligt, förutsägbart och själlöst kapitel. Igen. Tyvärr. 2012-10-07
  • Bara jag som blir både mätt och lite dragen av att följa @Edward_Blom på Twitter? Inte det sämsta dock... 2012-10-06
  • FredrikBloggen: Svenska lärare är världens mest kreativa yrkesgrup... http://t.co/KdtF4wqy 2012-10-05
  • More updates...

Vi vässar din kommunikativa repertoar!

Eldklotter kommunikation är ett Malmöbaserat konsultföretag som erbjuder utbildningar, coachning och processledningen utifrån retorisk teori och metod.

Vi konstruerar våra utbildningar utifrån dina unika behov och förutsättningar.

Vi ger dig omedelbara, konkreta och beständiga verktyg i ditt kommunikativa arbete.

Vi vässar din och ditt företags kommunikativa repertoar!

Kontakt

Är du intresserad av våra tjänster? Tveka inte att höra av dig!

E-post: info@eldklotter.se

Tel: 0733 - 96 92 96